Goede contacten met ouders vinden wij van groot belang, omdat school en ouders dezelfde doelen nastreven: de algemeen menselijke en de cognitieve ontwikkeling van (hun) kinderen. Ouders zien we daarom als gelijkwaardige gesprekspartners. Voor de leraren zijn de bevindingen van de ouders essentieel om het kind goed te kunnen begeleiden. En voor de ouders is het van belang dat zij goed geïnformeerd worden over de ontwikkeling van hun kind.
Communicatie met ouders
Ouders worden geïnformeerd op de volgende manier: Nieuwsbrief en Parro
Elke twee weken ontvangen de ouders een mail met daarin informatie die van belang is voor de huidige schoolorganisatie. De informatie die meer groepsgebonden is, wordt gedeeld via Parro. Parro is een app op de telefoon waar binnen de AVG-richtlijnen communicatie tussen leerkracht en ouders mogelijk is. Hier worden bijvoorbeeld naast informatie ook wel eens foto’s gedeeld. Tevens kan een ouder middels deze app een gesprek beginnen met de betreffende leerkracht. In sommige gevallen maakt de schoolleiding ook gebruik van Parro.
Parro
De leerkracht plaatst foto's en berichtjes in deze App, achter een veilige login. Meer info over het installeren van en inloggen op de Parro App vindt u op de website.
Informatieavond
Aan het begin van het schooljaar wordt u uitgenodigd voor een informatie/ouderavond. De leerkrachten vertellen u dan alles wat u moet weten over; de lesstof, het belang van lezen, regels, vakken en huiswerk.
Kennismakingsgesprekken
Elk nieuw gezin heeft een kennismakingsgesprek met de directeur. Op die manier kunnen we met elkaar kennismaken en krijgt u een rondleiding. Dit geldt in het bijzonder ook voor ouders die hun kinderen willen aanmelden bij de peuteropvang.
Startgesprekken
Aan het begin van elk schooljaar is er een startgesprek met de leerkracht en de ouders, dit ter kennismaking en het uitwisselen van informatie over het kind.
Tien-minutengesprekken
Op diverse momenten in het jaar zijn er tien-minuten gesprekken. Twee daarvan hebben een verplichtend karakter, twee zijn op basis van noodzaak of initiatief van de leerkracht. Ouders kunnen zich inschrijven op de tijd die hen het beste uitkomt via de Parro-App.
Klachtenregeling
Er kan iets gebeuren waarover u een klacht wilt indienen. Of het nu gaat om leerlingen, hun ouders, om leerkrachten, om bestuursleden of om vrijwilligers, alle mensen die bij school betrokken zijn hebben de mogelijkheid om een klacht in te dienen over iets waar ze het niet mee eens zijn. Natuurlijk en gelukkig kunnen heel wat problemen door de school zelf worden opgelost.
De vertrouwenspersonen van de school zijn Juf Heleen Klaren en Meester Hans van Essen. Als kinderen een probleem hebben, mogen ze bij de vertrouwenspersoon komen. Ook hangt er een brievenbus in de hal waar kinderen gebruik van kunnen maken als ze het probleem liever willen opschrijven.
Werkwijze
Als iemand niet tevreden is over iets, dan kan hij of zij naar degene toegaan die daar direct bij betrokken is. Bijvoorbeeld een leerkracht, de directie of de bestuurder. Als het probleem niet tot tevredenheid kan worden opgelost of als het om een ernstig probleem gaat dan kan contact worden
opgenomen met één van de vertrouwenspersonen (Heleen Klaren/ Hans van Essen), die eventueel kan doorverwijzen naar externe persoon van HOIJ, de heer W.C. de Vries. Als de vertrouwenspersoon niet kan bemiddelen in het probleem, dan heeft de klager het recht om een klacht in te dienen bij de klachtencommissie. Dhr. W.C. de Vries helpt daarbij. Gaat de klacht over een strafbaar feit dan kan de vertrouwenspersoon ook helpen bij het doen van aangifte bij politie of justitie.
Door samen te werken aan een veilige school voor leerlingen en leerkrachten, ouders en betrokkenen hoeven we hopelijk geen gebruik te maken van deze regeling. De interne vertrouwenspersoon Heleen Klaren is op school bereikbaar op maandag, dinsdag en vrijdag.
Externe vertrouwenspersoon: De heer W.C. de Vries Tel. 06-20594989
Vertrouwensinspecteur Centraal meldpunt: 0900-1113111 (Op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur)
Klachtencommissie Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs (GCBO): Postbus 82324, 2508 EH Den Haag, tel. 070-3861697 (Op werkdagen van 9.00-16.30uur)
Ouderinspraak
Inspraak van ouders wordt op onze school op de volgende manier georganiseerd:
- Medezeggenschapsraad
- Activiteitencommissie
Ouders worden op onze school bij de volgende activiteiten ingezet:
Ouders worden ingezet tijdens vieringen en tijdens verschillende activiteiten in en om de school. Bijvoorbeeld met culturele uitstapjes, een pleinfeest of het afscheid van groep 8.