Hoe geven wij ondersteuning op school?
Wat is het POS Perspectief op school (POS)?
Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig. In het Perspectief op school staat welke extra ondersteuning de school biedt, naast de basisondersteuning. Ook staat in het document welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst. Daarnaast komt het contact met ouders over de ondersteuning aan bod. De directeur en IB’er stellen samen het Perspectief op school op
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat een aantal zaken beschreven.
In het beleidsdocument ‘Perspectief Op School’ (POS) staat een aantal zaken beschreven.
Elk jaar kijken we naar de groepssamenstelling en bepalen we met elkaar wat de ondersteuningsvragen van leerlingen in de verschillende groepen zijn. Er wordt gestreefd naar goede ondersteuning van de leerlingen in de verschillende groepen daarbij kijkend naar de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen.
Elke basisschool zorgt voor de basisondersteuning. Deze ondersteuning wordt elke vier jaar door de inspectie van het basisonderwijs beoordeeld als ‘Zorg en begeleiding’ in het inspectierapport.
Daarnaast hebben we als team ook in kaart gebracht wat onze sterke kanten zijn binnen passend onderwijs en waar onze uitdagingen liggen. Deze punten worden gebruikt om ons onderwijs in de toekomst te kunnen verbeteren.
Soms zijn er ook leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan alleen basisondersteuning. We noemen dat:
Extra ondersteuning als we dat kunnen leveren op de Eben-Haëzer doordat we de kennis hiervoor binnen het eigen team hebben.
Externe ondersteuning als we hiervoor specialisme van buiten de Eben-Haëzer moeten halen. We maken dan gebruik van de kennis van het speciaal (basis) onderwijs.
Onze samenwerkingspartners zijn:
- Het Prisma, school voor S(b)O
- De Ambelt, school speciaal onderwijs (gedragsproblemen)
- De Twijn, school voor kinderen met lichamelijke beperkingen
- De Enkschool, school voor kinderen met spraak- taalproblematiek
- Onze ‘eigen’ externe begeleider (orthopedagoog)
- GGD
- Schoolmaatschappelijk werker (CJG)
De extra en externe ondersteuning wordt georganiseerd in zogenaamde arrangementen, die we zelf beschikbaar hebben of inkopen bij (andere scholen van) het samenwerkingsverband. De middelen hiervoor worden verstrekt door het samenwerkingsverband.
Samenvattend hebben we in het perspectief op school (POS) beschreven in hoeverre we uitvoering geven aan passend onderwijs en welke rol we hierin willen nemen. Onze school is aangesloten bij
Samenwerkingsverband 23-05 Hanzeland:
Ossenkamp 8, 8024 AE ZWOLLE
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Preventief in plaats van curatief
Hoe eerder een kind de juiste ondersteuning krijgt, hoe beter. We streven er dan ook naar om zoveel mogelijk preventief te werken. Dit maakt dat zorgvragen relatief ‘klein’ blijven en dat de negatieve lange termijn gevolgen beperkt blijven. We geven hier invulling aan door met name de kwaliteit van ons signaleringsvermogen te ontwikkelen en veel in gesprek te blijven over hetgeen we zien waarnemen en ervaren. Zowel de directie als de intern begeleider observeren in de groepen en gaan vervolgens het gesprek aan. Ook weten leerkrachten een potentiële zorgvraag tijdig te benoemen bij ouders of de intern begeleider. Door zo constant in gesprek te blijven kan er snel worden geanticipeerd op beginnende ondersteuningsvragen ten aanzien van leren en/of gedrag.
De ambitie is dat er binnen de groepen meer afstemming van onderwijsaanbod plaatsvindt. Om zo tegemoet te komen aan de ondersteuningsbehoefte per leerling. Dit doen we onder ander door te werken aan de hand van EDI (effectieve directe instructie model).
Gediplomeerde specialisten op school
Taal en rekenen
Welke specialisten zijn werkzaam binnen dit aandachtsgebied?
- Intern begeleider
- Orthopedagoog
- Taal/leescoördinator
- Rekencoördinator
- Specialist meer- en hoogbegaafdheid
- Logopedist
Binnen HOIJ is een meer- en hoogbegaafdheid coördinator aanwezig en draait er een plusklas.
De orthopedagoog is inzetbaar op afroep.
Daarnaast is er 5 ochtenden per week ondersteuning voor leerlingen die dat nodig hebben.
De logopediste doet jaarlijks de screening in groep 2
Sociaal-emotioneel
We werken op onze school met Kwink. Dat is een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Inclusief burgerschap en mediawijsheid. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Praktisch, leuk en altijd actueel. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep.
Kwink:
- Voorkomt verstorend gedrag en pesten
- Kent een groepsbrede, preventieve aanpak
- Zorgt voor een sociaal veilige groep.
- Medisch handelen en persoonlijke verzorging
- Welke specialisten zijn werkzaam binnen dit aandachtsgebied?
BHV
Dagelijks is er iemand in onze school aanwezig die kan optreden wanneer er zich een ongeval of letsel voordoet waarbij eerste hulp verleend moet worden.