Missie
Het geloof in Jezus Christus bepaalt onze visie op de mens, op de wereld en dus ook op het onderwijs. De grondslag is voor ons het Woord van God, zoals deze in de Bijbel tot ons komt. Vanuit die grondslag willen we als school werken, daar willen we ons door laten leiden. Deze christelijke identiteit willen we graag zichtbaar maken op onderwijskundig, pedagogisch en levensbeschouwelijk gebied. Vanuit een veilige omgeving proberen we de ontplooiing van iedere leerling te bevorderen. Naastenliefde, respect en verantwoordelijkheid zijn daarbij kernwoorden. We willen de leerlingen leren en laten ervaren dat een persoonlijke relatie met Jezus Christus van doorslaggevend belang is in ieders leven. Het is van groot belang om dagelijks te leren hoe we deze zaken in de dagelijkse praktijk dienen toe te passen.
Het bepaalt ons staan in de maatschappij.
Kort samengevat staan we als christelijke school voor:
- het uitdragen en voorleven van het evangelie (geloofsopvoeding)
- de gelijkwaardigheid en het uniek zijn van ieder mens (respect)
- de zorg voor het geschapene (rentmeesterschap)
- de gemeenschapszin (solidariteit)
- het geloof in de toekomst (perspectief en hoop)
- de relatieve vrijheid van de mens (vrijheid en verantwoordelijkheid)
MOTTO: Een stevige basis voor de toekomst!
Visie op het lesgeven
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Belangrijke pedagogische noties zijn: zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, kritische zin, reflecterend vermogen en samenwerking. Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang:
- interactief lesgeven
- de leerlingen betrekken bij het onderwijs
- onderwijs op maat geven (differentiëren)
- gevarieerde werkvormen hanteren (variatie = motiverend)
- een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgen
- kinderen zelfstandig (samen) laten werken (eigenaarschap)
Vise op leren
Kinderen leren doordat ze nieuwsgierig zijn. De school biedt kinderen de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. De leraren geven instructie en kinderen mogen de lesstof op een eigen manier verwerken. Dat kan zijn door lessen alleen te maken of met anderen samen. Kinderen die korte instructie nodig hebben, kunnen zelfstandig aan het werk. Voor de kinderen die meer instructie nodig hebben, wordt gebruik gemaakt van de verlengde instructie aan de instructietafel. Voor kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte heeft de school een zorgstructuur opgezet. De volgende kernwaardes zijn voor ons belangrijk: Kwaliteit, Veiligheid, Plezier, Communicatie en Identiteit. We werken deze begrippen hieronder voor u uit:
Kwaliteit
Op de Eben-Haëzer wordt kwalitatief goed onderwijs gegeven en de kinderen gestimuleerd om op zoek te gaan naar hun talenten en mogelijkheden. Als team van de Eben-Haëzer willen wij kinderen prikkelen tot ontdekken en leren. Gemotiveerde, professionele leerkrachten zijn daarin belangrijk.
Goed klassenmanagement helpt ons om elk kind dat onderwijs te kunnen geven wat het verdient en
waar het behoefte aan heeft. Als een kind van de Eben-Haëzer afgaat heeft het volop de mogelijkheden gehad zich maximaal te kunnen ontplooien in cognitieve zin. Het proces van het leren verloopt natuurlijk bij elk kind anders. Alle kinderen verdienen aandacht en zorg. Makkelijk lerende kinderen verdienen extra uitdaging en moeilijk lerende kinderen willen we extra ondersteuning bieden. Het aanleren van een zelfstandige leerhouding schept zelfvertrouwen, verantwoordelijkheid en vergroot de eigenwaarde van kinderen. Het ontwikkelen van de executieve functies bij de kinderen vinden we daarom heel belangrijk.
Veiligheid
We willen dat iedereen zich veilig en gezien voelt op de Eben-Haëzer. Veilig: fysiek, maar ook sociaal. Daarom zijn sociale vaardigheden van groot belang bij het goed functioneren als mens, zowel kind als volwassene. Het is belangrijk om een kind te leren hoe het zich staande kan houden in de moderne maatschappij. Daarom willen we veel aandacht geven aan leergebied-overstijgende kerndoelen (Hoe is je sociaal gedrag, je werkhouding, je planning, je zelfstandigheid, enz.) Dit zijn vaardigheden die je aan kunt leren en stimuleren. Een voorwaarde is dan wel dat het kind/de volwassene zich veilig voelt op school en zich geaccepteerd weet door medeleerlingen en leerkrachten. We willen daarom dat er op onze school een sfeer is van respect voor jezelf en de ander. Je moet als kind/volwassene weten dat je er mag zijn, zoals je bent. Met al je mogelijkheden, maar ook met je onmogelijkheden. Dat geldt natuurlijk ook voor een leerkracht, zeker in teamverband. Als leerkracht is het in deze belangrijk om jezelf en elkaar een spiegel voor te kunnen en te durven houden. Is je gedrag in overeenstemming met je/onze visie? Ben je bereid kritiek te ontvangen en er wat mee te doen? Durf je je kritiek naar anderen te uiten in belang van het kind, in het belang van de school of in het belang van de collega zelf? Wij vinden dat we de professionaliteit en durf moeten hebben om dit allemaal in praktijk te willen en kunnen brengen. Ouders moeten zich ook veilig voelen op de Eben-Haëzer. Het is fijn als ouders merken dat ze er toe doen en dat ze onze partners zijn in de opvoeding van hun kind(eren). We moeten naast elkaar staan, samen komen we verder.
Plezier
We willen steeds voor ogen houden dat plezier een van de eerste behoeften is van ons als volwassenen, maar zeker ook van de kinderen die aan ons toevertrouwd zijn. Voor zover dat in demogelijkheden ligt, streven we er naar ervoor te zorgen dat de schooltijd een onbezorgde tijd is voor elk kind. De school moet ingesteld zijn op plezier. Hoewel leren op zich heel plezierig is/kan zijn, moet de school niet alleen een organisatie zijn, waar je je kennis kunt vergroten. Er moet ook tijd zijn voor ontspanning. De herinneringen aan de jeugd en basisschool jaren zijn van grote invloed op de toekomst van het kind en zijn/haar omgeving.
Communicatie
We zijn samen (als team) verantwoordelijk voor alles wat er op de Eben-Haëzer gebeurt. Dat brengen we in de praktijk door goede communicatie met elkaar. Onder goede communicatie verstaan we dat alles wat we communiceren (niet alleen met woorden, maar ook gebaren, gezichtsuitdrukkingen, enz.) positief gericht moet zijn. Elkaar daarin bemoedigen en waarderen helpt daarbij. Goede communicatie is duidelijk, eerlijk, positief bedoeld en positief opgepakt. Ook wij zijn niet perfect. Daarom zijn we blij dat we, met onze identiteit als basis, fouten mogen maken, bekennen en vergeven om een nieuwe start te maken. Kritiek (zowel positief als negatief) geven we om professionele aspecten van ons beroep te verbeteren. De communicatie naar ouders en derden moet ook duidelijk en positief zijn. In deze tijd gaat communicatie ook vaak via de digitale wereld. Daar willen we op een goede manier gebruik van maken.
Identiteit
In elke groep wordt dagelijks een half uur bijbelonderwijs gegeven. Drie keer in de week wordt een verhaal verteld uit de Bijbel of wordt bijvoorbeeld in de hogere groepen ook een Bijbelgedeelte samen gelezen. De kinderen leren elke week een Psalm of ander Bijbels lied en aan het eind van de week wordt een verwerking gemaakt van de vertelde verhalen.
Elk jaar vieren we met alle kinderen van school de Bijbelse feesten: Kerst, Pasen en Hemelvaart/Pinksteren. Het Kerstfeest vieren we deels samen met de ouders op school. Het Pinksterfeest wordt in de Maarlenhof gevierd met twee groepen van onze school. Iedere 2 jaar hebben we een viering in kerk waar ouders en opa's en oma's bij uitgenodigd worden.
Op school werken teamleden die christen zijn. Zij zijn de Lichtdragers en zijn voorbeeld voor de kinderen van school. Bij het aannemen van nieuwe leerkrachten is identiteit dan ook een belangrijk gespreksonderwerp.