Wat is kwaliteitszorg?
Scholen werken met een plan om de kwaliteit van hun onderwijs te verhogen. Het plan helpt hen om onderwijs te blijven bieden waar alle betrokkenen tevreden mee zijn. Kwaliteitszorg gaat over de manier waarop de doelen in het plan worden bereikt.
Doelen in het schoolplan
De school heeft haar onderwijs en de te halen doelen beschreven in het schoolplan. Over vier jaren wil de school het volgende bereikt hebben:
Identiteit
Het team voert het goede gesprek over pedagogiek en didactiek van de school en neemt de lokale RvT mee in de ontwikkelingen. De leiding van de school zorgt ervoor dat de lokale RvT eigenaar is.
Identiteit maakt ook deel uit van de kindcentra-ontwikkeling, daarmee is het een logisch onderdeel van de schoolplannen/pedagogisch beleidsplannen.
De school verkent hoe de betrokkenheid van ouders op het gebied van identiteit vergroot kan worden.
In groep 4 ontvangen alle kinderen een psalmboekje voor op school. Aan het einde van groep 8 mogen de kinderen dit psalmboekje houden
De leerkrachten die werkzaam zijn op de school hebben een levend geloof en zijn actief betrokken binnen een kerkelijke gemeente.
De vieringen van de christelijke feesten vinden we belangrijk. Daarom zijn alle leerlingen en ouders bij de christelijke vieringen aanwezig.
Als school doen we elk jaar mee met de Gezin-School-Kerk week, gepland in de eerste week van februari.
Jaarlijks is er een moment van bijpraten door de directie met de predikanten van de Dorpskerk, de Oosterholthoeve en de Hoeksteen.
Kwaliteit
De school voert regie op de eigen onderwijskwaliteit. De leiding kan uitleggen waaraan wordt gewerkt, welke doelstellingen er zijn gesteld, hoe dit in beeld is gebracht en wat wordt uitgevoerd in gezamenlijkheid met het team.
De school deelt kennis en ervaringen, is actief op zoek naar kennis en ervaringen van andere scholen en toont begrip en respect voor elkaars leer- en leefgemeenschap.
De school functioneert als professionele leergemeenschap, heeft structureel aandacht en ruimte voor elkaars talenten en leervragen en vergroot zo het werkplezier.
De school vertaalt de gezamenlijke ambities t.a.v. de basisvaardigheden in schoolplannen en jaarplannen en evalueert die regelmatig.
We verbinden ons actief aan initiatieven binnen wijk, dorp/stad en kerk.
We zetten een kwaliteitscyclus op waarin onderzoek, analyse en bespreking vanzelfsprekend zijn.
Pedagogiek
We geven het pedagogisch klimaat op de school bewust vorm.
De school monitort de sociale veiligheid en verbindt daar waar nodig acties aan conform een vaste leerrichting.
De school verbindt het gesprek over identiteit aan het pedagogisch handelen in de klas en de opvang.
De school betrekt ouder(s)/verzorger(s) als partners in de opvoeding en besteden aandacht aan relevante thema’s als social media, relaties en groepsdynamiek.
De school besteedt, middels scholingsplannen, systematisch aandacht aan de kwaliteit van interpersoonlijke relaties tussen kinderen en personeel en aan goed klassenmanagement.
We beschrijven middels ons pedagogisch beleidsplan hoe we aandacht besteden aan de kwaliteit van interpersoonlijke relaties tussen kinderen en personeel en een gezond groepsklimaat.
De school maakt bewuste afwegingen in deelname aan (regionale/gemeentelijke) preventie-initiatieven rondom welbevinden van kinderen
Het burgerschapsonderwijs is volledig geïntegreerd in ons onderwijs, we handelen naar de kwaliteitskaart en volgen we de leerlingen door middel van een LVS.
Onderwijs-Didactiek
Personeel krijgt tijd en ruimte zich te verhouden tot didactische praktijken en onderzoek en vertaalt deze in de jaarplannen.
De school blijft de directe instructievaardigheden ontwikkelen middels een model, scholing, collegiale consultatie met Vakman in Beeld als ontwikkelinstrument.
Locatieleiders en de Intern Begeleiders zijn formeel geschoold in afname van Vakman in Beeld.
Aandacht voor hoofd, hart en handen maakt onderdeel uit van de jaarplannen.
Lezen: Over 4 jaar is er een vloeiende overgang van voorbereidend naar aanvankelijk lezen en planmatig aanbod voor begrijpend luisteren (groep 1-3). Er is gedegen onderwijs op het gebied van spelling, begrijpend en voortgezet technisch lezen (groep 4-8).
Rekenen: Op onze school wordt er gedifferentieerd rekenonderwijs geboden. Het rekenonderwijs wordt gegeven aan de hand van de methode Pluspunt. Er wordt vroegtijdig gesignaleerd en geanticipeerd op rekenhiaten.
Topontdekkers/Kunsteducatie: In de komende 4 jaar werken we er naartoe dat de wereld oriënterende vakken gegeven worden volgens de procesgerichte didactiek.
Jonge kind: Op de Eben-Haëzer heeft het jonge kind (peuter, kleuter, leerling groep 3) een ononderbroken ontwikkeling. Met het onderwijsaanbod wordt aangesloten bij de ontwikkelfase/de breinontwikkeling van het jonge kind dat zich sprongsgewijs ontwikkelt. Er wordt betekenisvol, gedifferentieerd en doelgericht lesaanbod ontwikkeld en aangeboden.
Onderwijs-Zorg
De school heeft een actueel schoolondersteuningsprofiel wat bekend is bij het personeel.
De school heeft eigen ambities op het gebied van inclusief onderwijs.
De school heeft de kinderen bij aanmelding in beeld.
De school heeft een preventie-aanbod dat passend is voor de lokale en schoolse context.
Er komt een goede zorgroute/zorgstructuur in combinatie met de bij het hoofdstuk Kwaliteit genoemde kwaliteitscyclus.
Binnen de Eben Haëzer hebben we inzichtelijk in welk ondersteuningsniveau een leerling zich bevindt en welke interventies we daarop in kunnen zetten per vakgebied/gedrag. Tevens komt dit terug in de oudergesprekken met ouders.
Opvang
We ontwikkelen ons door tot IKC met Kindcentrum IJsselrijk. IKC's delen expertise en ontwikkelen zichzelf.
De peuteropvang voldoet aan de criteria van gemeenten en GGD
De peuterleidsters zijn geschoold in en werken met de methode Piramide
We sturen op gezonde bedrijfsvoering van de verschillende opvangvormen
Er is een rijk pedagogisch beleidsplan, gevoed door visie, waarin een heldere koers beschreven staat zoals Kindcentra IJsselrijk haar opvang wil uitvoeren op pedagogisch en kwalitatief niveau.
We ontwikkelen een doorgaande lijn vanuit opvang naar onderwijs m.b.t. visie, voorschoolse educatie en thematiseren.
Personeel
De directie analyseert middels een jaarlijkse vlootschouw het personeel en binnen het directieoverleg wordt actief gestuurd op mobiliteit en het gezamenlijk oplossen van formatievraagstukken.
De school zoekt actief naar mogelijkheden om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen.
De school voldoet aan vereisten van opleidingsschool conform SCOPE-normen en voldoen aan vastgestelde verplichtingen t.a.v. hoeveelheid stagiaires.
De school faciliteert startende medewerkers in tijd en aandacht om binnen het onderwijs en de opvang een goede start te maken.
De inbedding van nieuwe medewerkers en het afscheid van medewerkers verloopt vlekkeloos.
De school stimuleert talent om zich te ontwikkelen en profileren.
Professionalisering
De school maakt gebruik van de IJsselrijk Academie en maakt gezamenlijke of individuele keuzes uit het aanbod op basis van het vastgestelde scholingsplan.
Professionalisering vindt minimaal plaats binnen de kaders van de CAO (PO en Kinderopvang). Daarnaast stimuleert de leidinggevende professionalisering in brede zin.
Er is bijzondere aandacht voor christelijke pedagogiek en verbinding met de identiteit in professionalisering.
In de jaarlijkse gesprekkencyclus krijgt de persoonlijke ontwikkeling expliciet aandacht en worden afspraken vastgelegd.
Startende collega's kunnen rekenen op een opleider of pedagogisch coach, een inductietraject en begeleidingsplan vanuit de leiding.
Werkplezier
De middelen werkdrukverlichting worden jaarlijks in samenspraak met het team ingezet
Het werkverdelingsplan wordt door de leiding met het team vastgesteld, uitgevoerd en geëvalueerd.
Financiën
Vanuit het koersplan IJsselrijk stelt De school de volgende kaders: de school stelt jaarlijks een meerjarenbegroting (taakstellend, doelstellend en gekoppeld aan de jaarplannen) op waarvan de realisatie per 4 maanden wordt gemonitord en geanalyseerd in managementrapportages. Voor de opvang geldt dat er jaarlijks een gedetailleerde begroting opgesteld wordt. De realisatie wordt maandelijks besproken en geanalyseerd; de school zet haar middelen beleidsrijk in. De school maakt optimaal gebruik van expertise vanuit het bestuurskantoor en het administratiekantoor; de school maakt gebruik van aanvullende mogelijkheden voor het versterken van de inkomende geldstromen. Bij toegekende subsidies wordt standaard 5% als overhead gebudgetteerd voor adequate verantwoording; de school update jaarlijks het meerjaren investeringsplan en het -onderhoudsplan; er is altijd online detailinzage bij de administratie van de school. Alle (financiële) mutaties worden tijdig verwerkt; (administratieve) medewerkers van de school volgen jaarlijks scholing over actuele ontwikkelingen in de wet- en regelgeving, intern beleid, en gebruik van de beschikbare systemen; er is uniformering in de uitvoering van de personele en financiële administratie. De school stelt jaarlijks een update van de leerlingenprognose vast; personele mutaties buiten formatie worden voorzien van inhoudelijke en financiële onderbouwing en beoordeeld door bestuur.
ICT
Vanuit het koersplan IJsselrijk stelt de school de volgende doelen:
De school heeft in haar plannen/mediabeleid expliciet aandacht voor de inzet en ambities t.a.v. digitale middelen; de school heeft een ICT-coördinator die is aangesloten bij de PLG ICT; de school formuleert beleid t.a.v. gebruik en aanwezigheid van smartphones van leerlingen; de school heeft, vanuit onze christelijke identiteit, aandacht voor mediawijsheid; de school neemt in haar ICT beleidsplan een ontwikkeltraject op m.b.t. de vier domeinen van digitale geletterdheid gebaseerd op de SLO doelen.
Huisvesting
Vanuit het koersplan IJsselrijk stelt de school de volgende kaders:
De school voert de MJOP in principe volgens planning uit. In overleg met de adviseur huisvesting wordt, in het kader van doelmatigheid, de technische noodzaak altijd afgewogen; onderhoud vindt, binnen de kaders van het inkoopbeleid en voor zover niet op niveau IJsselrijk geregeld wegens inkoopvoordeel, zo veel mogelijk plaats met gebruikmaking van lokale partijen; bij grootschalige renovatie en nieuwbouw wordt het onderwijs (en opvang) concept binnen het team opnieuw besproken om optimaal aan te sluiten op vernieuwde situaties.
Merkbaar: Er is duidelijkheid over de fusie en nieuwbouw van de Eben-Haëzer samen met de Rehoboth. Er is sprake van ontwikkelflow en collega’s voelen zich betrokken en willen zich inzetten in het proces van fusie en nieuwbouw. Men weet waar we in het proces staan.
Meetbaar: Er is een ontwikkelgroep met 8 collega’s van beide scholen die allemaal vanuit betrokkenheid meedraaien in de fusie en nieuwbouw van de Eben-Haëzer en de Rehoboth.
Governance
Vanuit het koersplan IJsselrijk stelt de school de volgende kaders:
De leiding van Christelijk Kindcentrum Eben-Haëzer overlegt gemandateerd met de medezeggenschap van de school.
De directeur Kindcentrum IJsselrijk overlegt gemandateerd met de oudercommissie van de kinderopvang (IJsselrijk).
Hoe bereiken we deze doelen?
Tussentijds vindt een evaluatie plaats op de jaardoelen en aan het eind van het schooljaar worden de doelen geëvalueerd met het team en waar kan afgesloten en waar nodig bijgesteld. De jaardoelen worden verdeeld onder de teamleden die allemaal zitting hebben in een leerteam. Zo is er hoge betrokkenheid van elk teamlid. Van en met elkaar leren vinden we belangrijk.
Zo zijn er binnen school verschillende expertises en zal dit in de loop van de jaren gaan groeien naar meer en andere expertise. Zo is er een gecertificeerde cultuurcoördinator en hebben twee leerkrachten een afgeronde werkplekcoach opleiding. Komend jaar zijn er vier leerkrachten die de opleiding tot werkplekcoach doen. Bij ons is een rekencoördinator en een taalcoördinator aanwezig.
Dit laatste maakt dat de Eben-Haëzer een fijne en goede leerplek is voor studenten.
Als school zijn we aangesloten bij Scope en zijn we een geaccrediteerde opleidingsschool.
In de groepen wordt er gewerkt volgens vaste structuren. Zo werkt elke groep met het effectieve directe instructiemodel waar kan en nodig is en wordt gebruik gemaakt van timer, stoplicht en blokje.
Onze school beschikt over een systeem voor kwaliteitszorg: vanuit een meerjarenplanning beoordelen en verbeteren we de kwaliteit van ons onderwijs op een systematische en effectieve wijze. Daarnaast
hebben we onze kwaliteitszorg gekoppeld aan ons integraal personeelsbeleid. Daardoor borgen we dat de schoolontwikkeling en de ontwikkeling van onze medewerkers parallel verloopt. De instrumenten die we inzetten voor kwaliteitszorg en integraal personeelsbeleid leiden vrijwel altijd tot aandachtspunten. Samen met het team – en in het perspectief van onze streefbeelden en actuele ontwikkelingen - stellen we op basis daarvan verbeterpunten vast. Daarbij gaat het altijd om keuzes; we gaan uit van het principe: niet het vele is goed, maar het goede is veel. De gekozen verbeterpunten worden daarna verwerkt in het schooljaarplan en uitgewerkt door een werkgroep die bestaat uit teamleden. De directie monitort de voortgang. Gedurende het schooljaar wordt er twee keer een tussenevaluatie gedaan m.b.t. de schooljaardoelen en aan het eind van het jaar evalueren we de verbeterplannen en verantwoorden we ons over onze werkzaamheden in het jaarverslag. Dit schoolplan is dan ook geen star document waarin alles strak vastligt. Jaarlijks zal op grond van de evaluatie met het team en de verantwoording naar de bestuurder het plan vervolgd dan wel bijgesteld worden. Jaarlijks vindt een aanvulling op het schoolplan plaats met daarin het nieuwe schooljaarplan.